Shanghai 2009

23 November 2009

Laatste lesdag en laatste weekend

Filed under: Uncategorized — Jeroen @ 12:00

19 November

Donderdag de 19e was de laatste dag dat we les gaven. In de ochtend gaf Bert eerst nog een overzicht van alle onderwerpen die we de afgelopen drie weken behandeld hadden. Een soort samenvatting dus. Hierna lieten we alle studenten een enquĂȘte invullen over de lessen, de docent, de assistenten, wat ze vonden van de manier van lesgeven etc. Elio en ik hebben daarna alle resultaten verwerkt in een Excel-sheet. Dat kostte nogal wat tijd want het zijn natuurlijk wel zo’n 70 studenten. Tussendoor ook nog op de foto gegaan met heel de klas (zie Klassefoto). ’s Middags hadden we een opdracht voor de studenten, ze moesten een spelletje (Mastermind) programmeren, in groepjes van drie. Eerst een ontwerp tekenen, en daarna het programmeerwerk zelf. Ze waren allemaal (of bijna allemaal dan) erg enthousiast en druk bezig met de opdracht. Niet iedereen was om half vijf klaar met de opdracht maar er zaten er wel een redelijk aantal tussen die het af hadden. Aan het einde van de les wat handen geschud en nog op de foto gegaan met een paar die-hard fans van ons, haha. Na de les zijn we (Bert, Elio en ik) met Wu (de Chinese assistente) nog even de lessen etc. gaan bespreken, wat ging er goed en wat kan er beter, dat soort dingen. Vervolgens zijn we weer, net zoals op de eerste dag, gaan eten met alle Chinese en Nederlandse docenten en assistenten. Hierna afscheid genomen en gingen we nog even bier drinken in de lobby van het hotel.

20 November

Op vrijdagochtend eerst uitgecheckt uit het hotel op de campus, en om iets van half 11 richting het Shanghai-hotel gegaan om daar het laatste weekend door te brengen. Omdat we vrij laat pas in Sjanghai-stad waren (1 uur ongeveer) hadden we vandaag niet zo heel veel boeiends gedaan, ik heb er ook geen foto’s van online gezet. We zijn eerst wat gaat eten bij de Subway op Nanjing Road (heel drukke winkelstraat) en daarna doorgegaan naar een ‘fake market’. Hier verkochten ze de welbekende nep-iPhones, nep-kleding, sierraden, nep-Rolexen en dat soort dingen. Van onze groep hadden er ook nog een een paar een bestuurbare helicopter gekocht en zelf heb ik nog een camera-statiefje gekocht voor 3 euro en een Heineken/Shanghai T-shirt die achteraf een S bleek te zijn terwijl er een L-stickertje op zat. Gelukkig heeft-ie me ook maar 2 euro gekost en ik was toch niet van plan om hem dagelijks aan te trekken…

Na het ’shoppen’ in de fake market zijn we eerst teruggegaan naar het hotel om alle aankopen te dumpen. Toen zijn we met de taxi naar Zapatas gereden, een Mexicaans restaurant op Henshang Road (een weg waar vooral veel Westerse restaurants/kroegen zitten en ook veel Westerlingen wonen en uitgaan). Hier lekker gegeten en daarna nog met de hele club naar een kroeg gegaan waar we vorig weekend ook geweest waren. Hier speelde een coverband heel de avond en op een gegeven moment waren er een paar van ons die ook wel even wilden zingen. Verschrikkelijk natuurlijk, maar wel leuk, hehe. Zelf niet gezongen, daar was ik veel te nuchter voor… Ik voelde me heel de dag al niet zo geweldig (diarree) dus ik deed het wat rustig aan. Om een uur of half 2 weer terug in het hotel.

21 November

Dit was de laatste dag dat we wat konden doen in Sjanghai, en vandaag zouden we gaan fietsen met een Nederlandse vrouw (Sandra) als gids. Aanvankelijk zag iedereen er een beetje tegenop, omdat het weer de afgelopen week nogal slecht was. Veel kou en regen. Maar gelukkig was het die dag prima weer, een graad of 12 en droog, en de zon scheen zelfs af en toe. Om een uur of tien zijn we begonnen met de fietstocht, dwars door de befaamde verkeerschaos in Sjanghai. Het was soms wel even spannend maar er zijn geen ongelukken gebeurd, haha. De tocht was zo’n 18 kilometer, en allereerst zijn we naar een Boeddhistische tempel gegaan. Deze leek veel op de Jing An-tempel waar we eerder geweest waren, maar dan wat kleiner. Na de tempel fietsten we door de Franse concessie, een wijk die in de 19e en 20e eeuw gesticht was door Franse handelaars en de wijk doet dan ook denken aan Frankrijk. De bomen die langs de weg staan zijn ook meegenomen door de Fransen, en er zijn veel Franse restaurants te vinden. Hier zijn we even gaan eten in een restaurantje, smaakte goed. Ook nog even in een overdekte markt geweest waar weer allerlei lekkernijen werden verkocht zoals rotte eieren, palingen (of iets wat erop lijkt), varkenspoten, padden, krabben en nog meer ondefinieerbare beesten of onderdelen ervan. Na het bezoek aan de markt zijn we doorgefietst naar de oude stad, waar we al eerder geweest waren. Nog even over een ‘antiekmarkt’ gelopen waar vooral ouwe rommel werd verkocht, buizenradio’s, opwind-grammofoonspelers, tekeningen, schilderijen en beeldjes van Mao etc. Daarna doorgegaan naar een insectenmarkt, hier werden allerlei beesten verkocht zoals katjes (in veel te kleine hokjes), muizen, gerbils, schildpadden, salamanders, vogels en uiteraard insecten. Er werden speciale vecht-krekels verkocht, die kostten bijv 3 yuan (30 eurocent) en die kan je dan laten vechten met een andere, en de winnaar wordt dan steeds meer waard. De gevechten worden zelfs op een tv getoond (zelf niet gezien). Verder kon je er ook hele grote krekels of sprinkhanen kopen die tjirpen, en veel mensen vinden dat rustgevend om zo’n beest dan in een potje in bijvoorbeeld de slaapkamer te zetten.

Na de insectenmarkt zijn we naar de Bund gereden waar je een goed uitzicht hebt op de skyline van Pudong (zeg maar het Manhattan van Sjanghai). We zijn hier al eerder geweest en heel de Bund was toen opgebroken waardoor het uitzicht nogal magertjes was. Gelukkig kende Sandra een restaurant bovenin een gebouw, en daarvandaan hadden we een heel goed zicht op de skyline. Uiteraard wat foto’s gemaakt en een biertje gedronken. Inmiddels was het alweer eind van de middag en zijn we terug gefietst naar het hotel waar we begonnen. De fietsen afgegeven en Sandra bedankt, en toen weer naar Henshang Road gegaan voor het ‘laatste avondmaal’ in Sjanghai. We zijn daar naar een Italiaans restaurant gegaan, smaakte heel goed (paddestoelensoep en een pizza met zeevruchten), en was erg gezellig. Daarna teruggegaan naar het hotel, niet meer uitgeweest ofzo want iedereen wilde fit zijn voor de volgende dag.

22 November

Om een uur of 8 opgestaan, ontbeten etc. en uitgecheckt. Daarna zijn we met twee busjes naar het vliegveld vertrokken. Op het vliegveld nog een veel te dure sandwich gegeten en een veel te duur bakje koffie, en nog even langs wat winkeltjes gestruind. Ik hoopte eerst nog wat (Engelstalige) tijdschriften te kunnen kopen voor in het vliegtuig, maar er waren bijna alleen maar Chinese tijdschriften. Ondanks dat het een internationaal vliegveld was was het lang niet zo groot als Schiphol. Gelukkig had ik nog een boek bij en m’n mp3-speler. Na het boarden kregen we, toen het vliegtuig eigenlijk zou moeten vertrekken, te horen dat we nog zo’n anderhalf tot twee uur in het vliegtuig moesten wachten omdat het nogal druk was in de lucht en de verkeersleiding geen toestemming gaf om op te stijgen. Uiteindelijk om iets van 14:40 opgestegen (in plaats van 12:55). Daarna was het nog 12 uur vliegen, nog wat geprobeerd te slapen maar dat wilde niet echt lukken, vooral zitten lezen en wat muziek geluisterd enzo, en nog even met Elio en Arjen op m’n laptop de foto’s van de afgelopen drie weken bekeken. We landden uiteindelijk om 19:30 (Nederlandse tijd) op Schiphol. Afscheid genomen van het reisgezelschap (de meesten zal ik nog regelmatig zien op de HZ) en toen lekker terug naar huis!

Ik heb drie heel leuke weken gehad, het was wel erg intensief, maar ik heb heel veel gezien en ervaren. Sjanghai is een heel bijzondere stad, met hele ouwe nauwe straatjes maar ook met enorme wolkenkrabbers, die combinatie zal je in een Westerse stad zelden tegenkomen. Ook het assisteren bij de lessen op de universiteit waren erg leuk, en ik ben blij dat het grootste deel van de studenten enthousiast was. Kortom een hele bijzondere ervaring!