Shanghai 2009

8 November 2009

Weekend Sjanghai-stad

Filed under: Uncategorized — Jeroen @ 16:08

Afgelopen vrijdag zijn we om een uur of vier naar Sjanghai-stad gegaan (het ‘centrum’ zeg maar voor zover je daar van kan spreken). Uiteindelijk zo’n anderhalf uur over gedaan aangezien we in de spits terecht kwamen. De smog was zo dik dat je bijna niet goed meer kon ademhalen. Op het ‘platteland’ waren ze bezig om lekker fikkie te stoken (zie foto’s) en dat maakte het er ook niet beter op. Onderweg was het echt weer een gekkenhuis met vrachtwagens die schijnbaar zonder reden van baan willen wisselen, auto’s die achteruit gaan rijden enz. We gingen naar het zelfde hotel als waar we het eerste weekend zaten, het Jing An hotel. ’s Avonds met de hele club en twee meisjes uit Nederland en Duitsland (die voor een paar maanden in Sjanghai zitten) naar een vrij duur restaurant gegaan en daar lekker gegeten. Daarna zijn we met de taxi naar Cloud 9 gegaan, dit is een bar in de Jin Mao-toren. Het is de hoogste bar van de wereld, op de 89ste verdieping geloof ik. Niet erg goedkoop (7,50 euro voor een biertje) maar wel leuk om eens te zijn geweest natuurlijk.

De volgende dag zijn we ’s ochtends lekker wakker geworden om een uur of 6-7, omdat er een paar gasten met boorhamers in de muur van het hotel liepen te hakken. Daarom zijn we toen maar verhuisd naar een ander hotel (het Sjanghai Hotel, wat er naast ligt). Dit hotel is van de zelfde firma dus het was praktisch hetzelfde als het Jing An. Na het verhuizen met de taxi naar Lujiabang Road gegaan, hier zit een groot gebouw met allemaal kleermakers. We hebben hier eerst allemaal een overhemd op maat laten maken voor 150 yuan (= 15 euro). Stof enz. kon je allemaal zelf kiezen en de volgende dag konden we het weer ophalen. Hierna even wat gegeten bij de KFC. Vervolgens met de metro naar People’s Square gegaan, en daar een beetje door de winkelstraat gelopen. Heel erg druk was het daar, en de helft van de mensen die er lopen zijn van die staatverkopers die je nep-rolexen enzo willen aansmeren. Die kom je overal wel in meer of mindere mate tegen, maar hier moest je dat tuig echt van je afslaan. Verder veel winkels van Nike enzo, niet echt boeiend verder want de prijzen zijn er hetzelfde als in Nederland. Daarna is de groep even gesplitst, ik ben met Wouter, Elio en Arjen eerst teruggegaan naar het hotel voor o.a. toiletbezoek. Met z’n vieren gingen we toen iets zoeken om te eten. Uiteindelijk een Chinees restaurant binnengestapt. Vrij grote tent, en we waren de enige westerlingen wat op zich niet erg is, maar het betekent meestal wel dat er echt traditioneel Chinees geserveerd word. Anders dan op de universiteit, daar is het wat meer op ons afgestemd (nog geen foe yong hai gelukkig, maar wel minder ‘rare’ dingen). Een en ander besteld wat wel eetbaar leek, en het was ook wel te eten maar echt megalekker was het niet. Als je hier bij een echte Chinees bijvoorbeeld vlees bestelt zit er vaak nog een hoop bot en vet aan en dat eet niet echt gemakkelijk met stokjes. De nasi en noedels waren wel lekker en ik heb ook een aardige berg garnalen gegeten (ongepeld).

Na het eten de rest opgezocht, deze zaten ergens (geen idee waar verder) bij een cafe op een soort veranda aan de weg. Hier nog het een en ander gedronken en toen weer met de taxi teruggegaan naar het hotel. Taxi’s zijn hier heel goedkoop, het starttarief is 1,20 euro (’s avonds 1,60) en de eerste paar km worden niet gerekend. Vaak ben je dus voor 2 euro al op je bestemming. De metro gebruiken we ook vaak. Dat is nog iets goedkoper maar natuurlijk minder comfortabel maar het werkt goed als het spits is op de weg. De taxi is wel leuker want ze rijden hier als gekken (rechts inhalen over een verdrijvingsvlak, keren waar dat niet bepaald handig is, brommertjes met enorme balen rotzooi achterop enz.), altijd spannend dus. Maar het gaat (bijna) altijd goed, nog geen serieuze aanrijdingen gezien.

Vandaag eerst de Jin An-tempel bezocht, dit is een boeddhistische tempel in de buurt van het hotel. Hier was het lekker rustig in verhouding met de straat. In China ben je als gelovige flink in de minderheid dus erg veel tempels, kerken etc. staan er niet. In de tempel werd vooral gebeden en vooral veeeel wierook gebrand. Daarna door gegaan op zoek naar Yu Garden, een Chinese tuin. Dit was gelegen in een ander deel van de stad en dat zag er heel anders uit dan het schone en ruim opgezette zakencentrum waar we tot nu toe meestal geweest waren. Heel veel kleine smoezelige winkeltjes naast elkaar, vooral eten maar bijv. ook neptelefoontjes enzo. Als je wat verder doorloopt word het wel wat toeristischer, meer westerlingen en soeveniershops. Uiteindelijk de Chinese tuin gevonden en daar wat rondgelopen, wel mooi op zich met vijvers met koikarpers, pagoda’s etc.

Hierna was het tijd om de shirts op te halen bij de kleermaker. Ze zaten zoals verwacht als gegoten en de meeste van ons hadden meteen een pak of iets anders besteld. Zelf heb ik alleen een jasje en nog een extra overhemd besteld (65 euro totaal). Volgende week halen we het op dus ik ben benieuwd! Nog even simpel gegeten bij de KFC en daarna teruggegaan naar het hotel, waar we om een uur of 7 werden opgepikt door de taxi en teruggebracht werden naar de campus. Net nog even versgemaakte taart gegeten (van de bakker hier op de campus) want Wouter was vandaag jarig. Morgen weer om 7 uur op en gaan we weer verder met de lessen.